ALKOHOL OCH IDROTT?

På en engelska lektion satt vi och diskuterade i smågrupper.
då kom väldigt många frågor som jag anser var ganska konstiga att ställa en sjutton åring.
En fråga löd: vad är det konstigaste du druckit?
vissa personer gick igång ganska rejält på det och kunde säga både det ena och det andra. coolt tycker vissa. speciellt i vår ålder. de flesta ville vara coola och skryta om den ena efter den andra drycken, innehållande alkohol förstås.
Med risk för att vara tråkig sa jag att jag nog inte druckit något speciellt konstigt i mitt liv hittills. (haha, förutom vitargo kanske då?)
När man är 17 år tycker de flesta att man ska dricka alkohol. jag vet inte varför det blivit såhär, och jag är inte insatt i hur de som dricker egentligen tänker.
Jag kan dock förstå, att om man inte idrottar kan det vara ett sätt att ha extra roligt på osv osv. och kanske göra saker man inte hade gjort i ett nyktert tillstånd. (jag ser inte det roliga i det) men som sagt, jag vet inte mycket (y)

Vår kemilärare exempelvis, sa till och med själv: att han vet att alla ungdomar idag, dricker alkohol. jahapp, tänkte jag. härlig syn. det nästan syntes på honom hur han själv tyckte att det var häftigt.
Jag har förstås en egen syn på detta, eftersom jag är idrottare.
Jag känner att om man tränar så mycket som jag gör (och många andra) så är man precis dum i huvudet om man dricker i samband med det.
Det är bevisat att alkohol är skadligt i samband med idrott, ändå ser jag många idrottare som dricker.
jag förstår inte deras tänk.
men- under offseason kan jag förstå, - om man är över arton osv.
annars inte.
vid frågan på om jag dricker alkohol är svaret ett självklart nej.
Det som gör mig lite frustrerad är när jag ser förebilder till mig som dricker. hittills har mina förebilder varit över arton och har all rätt till att göra det.
Många frågot som kom upp under engelska lektionen handlade mycket om grupptryck, fester, grupptryck igen och drycker. ganska konstigt enligt mitt tycke. men som sagt, jag är ganska egen mitt tycke i denna fråga kanske, jag vet inte.

Jag är ändå nöjd över att jag tagit ställning till min åsikt och inte dras med av grupptryck, (av lärares konstiga frågor, eller anspelningar på att det är helt ormalt och coolt för ungdomar att ricka alkohol, precis som de flesta tycker) osv.




Alkoholens långsiktiga inverkningar för en idrottare:

· Under en berusning töms kroppens glykogenförråd i allmänhet helt och hållet. Att bygga upp ett nytt energiförråd tar flera dagar i anspråk.
· Ju oftare och mera man dricker desto sämre möjligheter har kroppen att återhämta sig.
· Alkohol försvagar kroppens immunförsvar. Därmed ökar risken för infektioner.
· Långvarig alkoholkonsumtion förstör en stor mängd hjärnceller. De förnyas inte. Skadorna kan urskönjas som sämre handlingsförmåga och ovanligt snabbt åldrande.
· Den som brukar alkohol rikligt får med stor sannolikhet problem med skador i levern, hjärtat eller bukspottskörteln.
· Ett långvarigt alkoholbruk leder till att de snabba muskelfibrerna blir mindre och det sker förändringar i musklernas finstruktur.
· Redan små mängder alkohol ökar risken för olyckor och idrottsskador.







Kommentarer
Postat av: Anonym

Självklart går inte idrott och alkohol ihop. Att du gör valet att avstå ifrån det helt är inget konstigt i sig, men att vara så rädd för att en sån sak ska förstöra din karriär känns lite överdrivet. Det är ju inte allt eller inget. Det går att dricka så lite , utan att avstå det helt, att det inte påverkar ditt idrottande negativt på sikt. Du säger själv att du ser förebilder dricka. Och dom är väl dina förebilder just för att dom är duktiga?

Jag säger verkligen inte att du ska gå ifrån dina principer, men det är lite som att höra någon klaga på en maträtt som personen i fråga aldrig har provat; det blir lite orättvist. Visst är alkohol farligt, men punkterna du har skrivit uppstår av stort intag av alkohol.

Jag själv håller mitt drickande till ett minimum, och det fungerar bra. Men jag vet också hur lätt det är att få en stämpel att man är stel och tråkig, och det är riktigt synd...

Jag tycker att ditt val är riktigt smart och jag respekterar det, men det måste inte vara antingen eller!

2010-11-11 @ 22:50:20
Postat av: Anonym

Jag förstår precis hur du menar, absolut ska det inte gå till överdrift heller. Och exakt, det är i stora mängder det handlar om ifall effekterna ska bli kraftigt synliga. Jag har valt att ta avstånd till det nu när jag är minderårig. Hur jag kommer göra sen får tiden utvisa. Det är en social grej absolut och inget ont med det :) (i liten mängd då alltså) men det jag nog mest menar är att jag tycker det är synd att det blivit nästan ett måste för ungdomar att dricka för att på något sätt hävda sig i en social grupp. Att nina förebilder drack tog jag bara som ett exepmel och precis! Då visar ju dem att man är duktig och kan dricka, bara man gör det med mängd. ( och har åldern inne) :)

Hoppas att det inte blev något missförstånd! :)

2010-11-11 @ 23:15:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0