JAG VILL HELLRE TRO

Säg inte att allt är förutsägbart och bestämt, bara för att vi har sagt så.
Bara för att vi har namngett saker och titulerat oss betyder de inte att dem kan ha en annan betydelse.
Allt är inte förutsägbart.
Jag vill hellre tro att Hallongrottor är underjordiskta nätverk av bär.
Att Hemvärnet är en snäll husägarförening.
Och jag vill hellre tro att Blodomloppet är en tävling, för den har jag faktiskt tränat till i 26 år.
Jag vill hellre tro att det där rycket som kroppen gör precis innan man somnar är gravitationen som upphör existera för en millisekund.
Jag vill hellre tro att vara överviktig- betyder att man är exeptionellt betydelsefull.
Jag vill tro att marknadsföring handlar om vett och etikett för torghandlare
Och gnällbältet, det är något man kan hitta på Rea inne på H&M.
Jag vill inte tro att barndomen är ett juridiskt begrepp, eller att det finns ett straff för målbrottet.
Jag vill inte tro att tålamod, det är när man är modig nog att tåla vad som helst.
Jag vill inte tro att ett funktionshinder skulle på något sätt hindra min funktion
Jag vill inte tro att en utvecklingsstörning skulle på något sätt störa ens utveckling
Jag vill inte tro att en ID-handling är ett plastkort, utan det är en kyss.
Jag vill hellre tro att valfusk, handlar om tvivelaktiga intentioner hos marina däggdjur
Och att bieffekter har att göra med kreativa insekter
Jag vill hellre tro att gasbildning är en läroinstans
Jag vill tro att basgångar är hålrum i mitt vaskulära system
och att kräkreflexen är en ninjarörelse jag kan öva upp.
Och att eventuella nackdelar ingår i min naturliga anatomi
Jag vill hellre tro att radioaktivitet är ett mått på engagemang i media.
Jag vill tro att varje människa har ett språkrör och det kallas för hals
Och jag vill tro att min telefonräkning visst visar att jag kan prata med dem jag känner
Jag vill tro att om någon känner sig ömtålig,så borde det betyda det att den personen håller för en hård kram
Och jag vill allra helst tro att hjärtklappning, det är något väldigt intimt.


Niklas Mesaros "Det uppenbara" Vinnare av Poetry Slam - SM 2010



Kommentarer
Postat av: anna

Helt underbart ju! Fullkomligt strålande lysande genialiskt :)

2011-01-22 @ 18:26:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0