ATT VARA DUKTIG

Jag har alltid varit duktig. skötsam och ordentlig. Jag har alltid varit hängiven det jag gör, jag har alltid gått in hundra procent oberoende av vad det är jag tar åt mig. Det kan nog vara därför jag har lyckats ganska bra med de saker jag gjort. Men att vara duktig är inte alltid en dans på rosor. Dessutom kan Att vara duktig gå till överdrift. Att alltid vara bäst. Alltid få högst betyg. Alltid kunna ställa upp för andra. Alltid hinna. Alltid vilja. Alltid vara bra. Nej det funkar inte så. Man kan inte alltid vara bra på allt jämt. Man har upp och nedgångar. Hur ska man annars veta att man faktiskt gjort någonting som är bra? Detta hade jag extremt svårt att acceptera fram tills.. kanske ettan i gymnasiet. Jag identifierade mig själv med prestation. Jag presterade alltid på topp. Alltid. Oberoende vilket pris det kostade. Jag var Jessica. Jag var prestation.
Jag levde på beröm, bekräftelse. Jag älskade att vinna. Jag älskade att lyckas. Jag älskade att lyckas lika mycket som jag hatade att förlora, eller misslyckas. Ett VG var ett misslyckande. Ett missat straffkast var ett misslyckande.
När jag skulle berätta vem jag var, berättade jag vad jag gjorde. Detta konstanta prestationstänk medförde extrema krav på mig själv. Jag skulle alltid vara bäst. JÄMT. det fanns inget annat. och jag var det också. för det mesta. Men jag mådde inte så bra. det var konsekvensen. Jag kunde inte äta chips på vardagar. det var ett misslyckande. jag kunde inte sitta vid datorn i mer än 30 minuter. Jag var alltid tvungen att göra nån nytta. Nåt som räknades. Nåt som var bra. Jag tränade väldigt mycket och jag pluggade mycket. Jag gjorde aldrig någon besviken. Utom mig själv.



Efter lite hjälp är jag en helt annan människa idag. Jag är inte någon jätterebellisk tonåring som super, skolkar och röker, men jag kan nu mera i allafall unna mig saker. och själv känna att jag är BRA. Inatt var jag rebell, och gjorde något som jag aldrig skulle kunnat tänka mig att göra för två år sedan. Det fixk sina konsekvenser, men det känns så mycket bättre idag.  idag är en sådan dag som jag kan känna mig jävligt bra. Utan att ha gjort någon direkt kalasprestation, jag är bara allmänt bra. för att jag är jag. Nu mera kan jag dricka läsk på vardagar, och ännu mer på helger, jag kan strunta i att plugga och jag kan sitta vid datorn i flera timmar, utan att göra nån nytta alls. Och må bra av det. Jag kan bli arg på saker när jag inte tycker att de är okej, jag kan ha egna åsikter, och jag kan säga ifrån, jag kan säga nej. Jag är starkare än någonsin, mer självständig och duktigare än någonsin , utan att alltid vara på topp. Jag kan ha mina svackor, och acceptera dem. Jag kan misslyckas, utan att få ångest och älta vad jag kunde gjort annorlunda i flera dagar. För jag vet att jag är bra och omtyckt ändå. Även fast jag inte alltid vinner, alltid får MVG eller alltid vill och orkar. Jag är Jessica. Och Jessica är jävligt bra.









Kommentarer
Postat av: Anna

Fina reflektioner kära vän, du är bra!

2011-09-28 @ 19:39:17
Postat av: pokeboll

så jävla bra!! :DD

2011-09-28 @ 19:41:41
URL: http://annaacaroline.blogg.se/
Postat av: Michaela

Indeed.

Jessica är jävligt bra.

Du är bra precis som du är. Varje dag!

2011-09-28 @ 19:59:00
URL: http://michaelalindblad.blogg.se/
Postat av: Hanna Nilsson

Ojoj, känner så väl igen mig... Men skönt att du kan göra vad du känner för utan att tänka prestation! Och när du har suttit vid datorn flera timmar, kan du ju annars se det som en sorts prestation, i form av att gå emot duktighetsidealen.



Du verkar vara en riktigt rolig tjej med massor av energi som förtjänar att må bra, precis som du är! :D

2011-09-28 @ 20:40:04
Postat av: Lotta

BRA tjejen att du kommit så långt... Kram !

2011-09-29 @ 19:34:56
URL: http://lottensplace.blogg.se/
Postat av: Rebecca

fyfan vad bra text jessica. Va stolt över vem du är! <3

2011-09-29 @ 22:09:08
URL: http://absolutrebeccas.blogg.se/
Postat av: Unna

Så himla bra skrivet jessica o jag känner igen mig... xd fast sitta vid datorn i flera timmar är jag ganska bra på faktiskt xd <3 puss!

2011-10-06 @ 09:45:15
Postat av: jessica

vilka fina kommentarer! tack ! <3

2011-10-06 @ 23:08:06
URL: http://jessicaandree.blogg.se/
Postat av: Sara Hill

Hihi jessicam, så fint skrivet! Så du vet, du är typ världens coolaste! :D

2011-10-10 @ 22:50:36
Postat av: Sara Hill

jessica, så himla bra skrivet! hihi, bara så du vet är du typ världens coolaste :D

2011-10-10 @ 22:52:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0